بلاگ

پروفیل ساختمانی چیست؟

در صنعت ساخت و ساز شاهد به کار رفتن مصالح گوناگونی هستیم. یکی از همین مصالح که اتفاقا کاربرد بسیار زیادی هم دارد، مصالح فلزی هستند. باید بدانید که این مصالح فلزی شرایط ویژه و همچنین جنس خاص خود را دارند و به همین خاطر با توجه به آنها به کار میروند.

در جواب پروفیل ساختمانی چیست؟ باید بگویم که از دسته مصالح فلزی است که در ساختمان سازی کاربرد فراوان و منتوعی دارد. جنس این پروفیل ها از آلومینیوم است.

در این مقاله و مطلب از سایت وستا آهن در مورد جواب پروفیل ساختمانی چیست؟ صحبت میکنیم و پروفیل را به خوبی به شما میشناسانیم.  پس با ما باشید تا به خوبی با مفهوم کلی پروفیل ساختمانی چیست؟ آشنا شوید و این مصالح ساخت و سازی را به خوبی بشناسی و به کار بگیری.

مفهوم کلی پروفیل ساختمانی چیست؟

از نظر لغتی باید بدانید که پروفیل به معنای ثابت بودن یک مقطع در یک طول از قبل تعریف شده است. اما باید بدانید که مفهوم پروفیل ساختمانی چیست؟ در جواب این سوال باید گفت مفهوم پروفیل یا به انگلیسی Profile به امکانات و یکسری تجهیزات گفته میشود که در ساخت درب و پنجره، لوله و نمای ساختمان ها از آنها استفاده میشود.

انواع پروفیل ساختمانی چیست؟

پروفیل های ساختمانی دو نوع دارند. پروفیل باز و پروفیل بسته از انواع پروفیل های ساختمانی هستند.

پروفیل باز: این پروفیل ابعاد و ضخامت ثابتی ندارد و به صورت متنوع تولید میشود. در ساختمان سازی از این پروفیل برای  ساخت تیرآهن، تسمه، میلگرد، ناودانی، هاش، نبشی و چهارپهلو استفاده میشود.

 این پروفیل یک نوع دیگر دارد که به نام سطح مقطع Z شناخته میشود. این نوع در ساخ و ساز های بزرگ تر مثل سالن های ورزشی کاربرد دارد.

پروفیل بسته: این پروفیل در تولید قطی، لوله، پروفیل های درب و پنجره، کرکره برقی و پی وی سی نقش دارد.

تولید پروفیل چگونه انجام می‌شود؟

تا اینجا به سوال پروفیل ساختمانی چیست؟ جواب دادیم حالا نوبت رسیده است تا به این سوال پاسخ دهیم. در قسمت زیر مراحل تولید پروفیل توضیح داده شده است.

کار اصلی کارخانه های پروفیل سازی تبدیل ورقه های فولاد به محصول نهایی است.

  1. تامین مواد اولیه

تامین موارد اولیه تقریبا در تولید جز شرایط اولیه است. مواد اولیه پروفیل فولاد است که از ایران تامین میشود و دیگر مواد از اروپا، برزیل و اسیای میانه تامین میشود.

وجود ترکیبات ترکیبات شیمیایی خاص در ورقه های مصفرفی برای تولید پروفیل از واجبات کار است. همچنین این ورقه ها باید خاصیت های مکانیکی مطلوبی هم داشته باشند. این شرایط برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای سازنده و مصرف کننده است.

استاندارهای JIS G 3131 یا G 3132 یا ST37.2 برای ورقه های مصرفی است که باید ترکیبات شیمیایی معین داشته باشند، این ترکیبات شامل کرین 1/0 تا 3/0، سلیس 35/0، گوگرد 04/0، منگنز 5/0 و فسفر 4/0 است.

ورقه های فولادی بعد از وارد شدن به کارخانه توزین و آنها را با توجه به مشخصات و ویژگی های ابعادی و مصرف آهنا در بخش های گوناگون، انبار میکنند و بعدا وارد خط تولید میکنند.

برش کلاف به شکل نوار

اینجا به دستگاه و ماشین آلات میریسیم، در اینجا با دستگاه کلاف های که خریداری شدهآند به صورت نواری و با عرض معین برش داده میشوند. این دستگاه ها با توجه به نوع سفارش و بهره برداری به دو صورت تمام اتومات یا نیمه اتوامت هستند.

دستگاه برش بالا که ذکر خیرش بود معمولا شامل بخش های زیر است:

  • سیستم بازکن طوقه های کلاف و مدیریت کناره ها برای تنظیم بهتر
  • بخش های میز انتقال، ذخیره کلاف، کلاف گیر و ضربه گیر
  • غلتک های تغذیه ورق و جداکننده نوارهای برش داده شده
  • جمع کن نوار و نگهدارنده نوار
  • قسمت اصلی برش و بریدن
  • هموار کننده ورق و گیوتین و قرقره‌های کنترل و هدایت ورقه ها

وقتی کلاف روی کلاف گیر قرار میگیرد، کلاف گیر شروع به چرخیدن میکند و بعد از اینکه طوق ها باز شدند سر ورق به زیر غلتک هموار کننده میرود. اینکار سبب صاف و هموار شدن ورق میشود. برای جلوگیری از مشکلات جوشکاری، سر ورق با گیوتین بریده میشود.

ورقه ها به وسیله غلتک تغذیه به سمتدو تا شافت اصلی حرکت میکنند. روی شافت های اصلی تیغه های از جنس فولاد بسته شده که با عملیت حرارتی، سختی آنها به 59 تا 61 راکول رسیده است. فاصله دو تیفه به اندازه عرض نوار دلخواه است. وقتی ورقه از بین تیغه‌ها عبور کنند، عملیات برش انجام میشود.

این عمل دو ویژگی دارد. یکی اینکه باعث میشود دو لبه گیره جمع شوند و سر نوار ها گرفته شوند. دومی این است که هنگامی که زمان تخلیه نوارها پایان یافت و نوارگیر جمع شد، داخلی ترین لایه ورقه ها جدا میشود و به راختی توانایی اینکه نوارها را به وسیله میز متحرک و صفحه ای که به سمت محور اصلی در حرکت است به سمت بیرون هدایت کنیم.

خوب از مراحل بعدی، ورق ها به وسیله نوار جمع کن تا پایان کل طول کلاف کشیده میشوند. در اواخر کار نوارها طبقه بندی میشوند و به خط های تولید مختلف هدایت میشوند.

تولید لوله و پروفیل

قوطی و پروفیل به دو صورت امکان تولید شدن دارند، این دو روش مستقیم و غیر مستقیم است. امکانات ماشین از نظر طراحی نقش مهمی در روش انتخابی شما دارد. پروفیل های باز معمولا به شکل مستقیم تولید میشوند.

دستگاه های تولید لوله و پروفیل هم قسمت های گوناگونی دارند. این قسمت ها شامل بخش جوش سر و انتهای نوار، تغذیه نوار، انباره، گیوتین، فرمینگ که دو بخش فرم دهنده اولیه و فرم دهنده نهایی دارد، براده برداری، بخش جوش دو لبه پروفیل، سایزینگ که بین 4 تا 6 دروازه دارد، پیچش گیر و خمش، سردکن، اره اتوماتیک برای برش، میز تخلیه و در آخر شتاب دهنده است.

این دستگاه ها همیطور که قبلا اشاره شد با توجه به کار و آن پروفیلی که میخواهد تولید شود، این اپشن ها و امکانات با کمی تغییر در تعداد و اندازه خواهد بود. نکته مهم اما اینجاست که عملکرد دستگاه  از زمان فرم دادن به ورق و… تا میرسد به تولید محصول نهایی باید به صورت سر انجام بپذیرد.

انواع  دیگر پروفیل ساختمانی چیست؟

به جز پروفیل های باز و بسته این چند نوع پروفیل هم داریم که در پایین نام برده شده است:

  • پروفیل کامپوزیتی
  • پروفیل ساختمانی
  • پروفیل گالوانیزه
  • پروفیل آلومینیومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *