بلاگ

میلگرد تقویتی فونداسیون

میلگرد تقویتی فونداسیون یکی از مصالح ساختمان سازی است که برای پایداری ساختمان به کار میرود. از مصالح متنوعی که برای ساختمان سازی موجود است، میلگرد تقویتی فونداسیون و در کل میلگردها بهترین گزینه هستند. میلگرد تقویتی به جز مقاوم کردن ساختمان، در کاهش هزینه های ساخت و ساز هم نقش به سزایی دارد. و امروز در وستا آهن همراه ما باشید تا بیشتر در مورد میلگرد تقویتی فونداسیون صحبت کنیم.

مهندسان عزیز در نقشه های طراحی شده را می آورند و در نقاطی که در این نقشه طراحی شده بر اثر بلاهای طبیعی و انواع تنش ها توان دفع نیرو را ندارد و خراب میشود از میلگرد تقویتی فونداسیون استفاده میکنند.

یک قاعده کلی هست که میگوید ارماتور تقویتی یک تابع از سطح هست؛ طبق این قاعده کلی اگر در سطح هایی میلگردها در بتن توانایی تحمل نیروهای وارده را نداشته باشند، برای اینکه این مشکل حل شود از میلگرد تقویتی استفاده میشود.

زمان قرار دادن میلگرد تقویتی در فونداسیون و تیرچه بلوک که هدف از اینکار پایدار سازی و تقویت ساختمان است، فاصله اینها یعنی میلگرد تقویتی فونداسیون  و آرماتورهای تقویتی از همدیگر باید به طور خاصی باشد و این موضوع بسیار مهم است. این فاصله با توجه به پارامترهایی شبیه ارتفاع تاثرگذار مقطع میلگرد تقویتی و قطر میلگرد وابسته است.

خواندن نقشه‌ میلگرد تقویتی

خواندن نقشه‌ میلگرد تقویتی

در نقشه خوانی میلگرد ما با میلگرد های متنوع سر و کار داریم و برای خواندن اندازه و دیگر موارد میلگرها در نقشه باید با چند نماد را بشناسیم. این نمادها که گفتیم شامل طول، قطر، فاصله ها و تعداد میلگرد ها هستند که در نقشه ها به طریق دیگر که در زیر توضیح داده شده است نمایش داده میشود:

A: این نماد تعداد میلگرد ها را نمایش میدهد.

B: نماد B  قطر میلگرد را نمایش میدهد.

C: فاصله میلگرد ها با این نماد معلوم میشود.

در نقشه ها اگر در پلان یا قسمتی به جز پلان اصلی برای نمایش میلگرد تقویتی استفاده شود، به شکل ۲۵Ø۲ که به معنای دو میلگرد با قطر 25 میلی متری است.

مکان میلگرد تقویتی کجا است؟

میلگردهای تقویتی با توجه به محاسبات در مکان های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند؛ به عنوان مثال در فوندانسیون که به میلگرد تقویتی فونداسیون هم معروف است، در تیرچه های بتنی و دیوارهای برشی از این وسیله ساختمانی استفاده میشود.، این مکان ها چون بیشترین نیرو وارده را در خود دارند از این محصول در آنها استفاده میشود. به صورت اجمالی مقدار نیروی وارده ملاک اصلی وجود میلگرد تثویتی در آن بخش نیست.

چگونگی محاسبه میلگرد تقویتی

مهندسان طراح میلگرد تقویتی فونداسیون و انواع دیگر میلگردها را با Etabsبه صورت مراحل زیر محاسبه میکنند.

تیر مستقیم و یکسره ای که چندین دهانه داشته باشد در این نرم افزار  Etabsمنتخب میشود.

مساحت میلگرد به صورت اعداد و رقم هایی که در نرم افزار پیدا شد و در بالا و پایین مقطع نوشتند، محاسبه میشود.

از اختلاف میلگر سراری و مساحت سطحی که لازم است تیرچه بلوک و خریا کار شود، مقدار کمبود میلگرد اندازه گیری میشود. این اختلاف به دست آمده باید میلگرد تقویتی فونداسیون یا میلگرد تقویتی در آن به کار رود.

برای اینکه سطح مقطع میلگرد تقویتی را حساب کنید لازم است که عدد سطح مقطع سراسری را از ارقام سطح مقطح مکان هایی که میلگرد تقویتی در محاسبات نشان داده‌اند، کم شود و در آخر مقدار به دست آمده همان سطح مقطع میلگر تقویتی است که در مکان های مورد نظر است.

محاسبات دستی میلگرد تقویتی

استفاده از بتن مسله لازمه اش، آرماتوربندی است؛ در مبحث شیرین اماتور بندی رعایت چند تا نکته لازم است. اول از همه ما در ساختمان ها از انواع مختلف میلگرد استفاده میکنیم که اینها قطر، طول و وزن یا جرم گوناگون دارند و در محاسبات این ویژگی ها و پاراکتر های جمله قبل به دو قسمت تقسیم میشوند.

قسمت اول ساز است که شامل دیوارها، فونداسیون، دال‌ها، ستون‌ها، شکل ظاهری میلگرد، منحنی، خم، خاموت و… است.

قسمت دوم مش بندی است زیرا اجرای بتن مسح به آن نیاز دارد و با توجه به جنس فولادی که در میلگردها مورد استفاده قرار گرفته است، قطر ان میلگرد و مساحت کار میلگرد تقویتی به شیوه متفاوتی در مقدار و دیگر موارد مورد استفاده قرار میگیرد.

روش های مختلف و زیادی برای محاسبه میلگرد تقویتی وجود دارد که این روش ها دقتشان متفاوت است، سه مورد از این روش ها که کاربرد بیشتری دارند در پایین معرفی میکنیم:

اولین روش

این روش توسط مهندسان خیلی مورد استفاده قرار میگیرد. این روش، روش تجربی است یعنی به صورت تجربه مقدار میلگرد تقویتی فدرانسیون و میلگرد تقویتی را حساب میکنند. به عنوان مثال برای یک ساختمان هتل به ازای هر ۱۳/۵ متر مکعب تخمیل زده میشود یمک تن میلگرد لازم است در حالی که برای ۱۰۵ متر مکعب از یک انبار حدود یک تن میلگرد لازم است. تکرار میکنم این اعداد تجربی و تخمیل زده ای هستند. مهندسان با توجه به قیمت میلگرد در بازار این مقدار را کم یا زیاد میکنند.

دومین روش

این روش دقیق تر از روش قبل است و در این روش از محاسبات اولیه استفاده میشود. محاسبه سطح میلگرد در این روش بر اساس وزن انجام میشود. راستی این محاسبات در المان‌های گوناگون و بر اساس قطر و شکل میلگرد انجام میشود و به همین خاطر هم دقیق تر است. برای دقیق بودن باید تمام این محاسبات مهندسی صورت بگیرد.

سومین روش

روش اخری که قرار است معرفی کنیم اینطوری است که از نقشه های که برای نوع المان ها کشیده شده است استفاده میکنند و میزان میلگرد در ارزیابی دوباره قرار میگرد و مقدار میلگرد تقویتی محاسبه میشود.

مزایای این روش سه تا هستند. یک مزیت این است که چون محاسبات بر روی نقشه صورت میگرید پس توانایی ارزیابی سازه حقیقی است.

مزیت دوم این است که تمام جزئیات کار مثل توزیع میلگردهای فرعی و اصلی و همچنین قرارگیری آماتورها مورد ارزیابی قرار میگیرد.

مزیت سوم هم این است که چون نقشه در دسترس است میتوان از این امکان استفاده کرد و همه نقاط پرتنش را بررسی و بازبینی کرد و از درستی بارگذاری خاطر جمع شد.

اگر می خواهید بدانید نحوه محاسبه دقیق وزن آهن آلات چگونه است، مقاله مورد نظر را مطالعه کنید.

میلگرد تقویتی در تیرچه

در اجرای سقف از نوع تیرچه بلوک، تنها رکنی که میتوان گفت مهمترین است، خود تیرچه است که توانایی تحمل بیشترین نیروی کششی را دارد و برای استفاده از آن حتما به کارگیری میلگرد تقویتی الزامی است. انوع مختلف میلگرد در تیرچه به کار گرفته میشوند که شامل موارد زیر میشوند:

  1. میلگرد تقویتی
  2. میلگرد عرضی
  3. میلگرد بالایی
  4.  میلگرد کششی

مکان و فاصله میلگردها از یکدیگر در زمان قرارگیری میلگرد در تیرچه بلوک یک موضوع مهم و خاص است. این مکان به یکسری از پارامترهای مهم مثل ارتفاع موثر مقطع و قطر میلگرد وابسته است. نخست برای مشخص کردن مکان از برنامه استفاده میشود اما از جایی که اجرای خروجی برنامه با خطا مواجه میشود، مقدار آن را با مقدار بیشینه انتخاب شده از ۱۲ برابر قطر میلگردمان و ۲ برابر ارتفاع موثر مقطع میلگرد، جمع بسته میشود تا در آخر کار طول یا اندازه عملی یا اندازه همان میلگرد تقویتی در تیرچه بلوک در عمل را به ما بدهد.

کلام آخر:

میلگرد تقویتی یکی از بهترین و مهم ترین گزینه هایی است که افراد میتوانند انتخاب کنند. برای تهیه میلگرد تقویتی با وستا آهن در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *