میلگرد

چرا از میلگرد در ساختمان سازی استفاده می شود؟

چرا از میلگرد در ساختمان سازی استفاده می شود؟یکی از دغدغه های مهندسان ساختمان استفاده از بهترین نوع میلگرد در ساختمان سازی می باشد امروز ما در وستا آهن اسپادانا به این سوال و انتخاب بهترین میلگرد در ساختمان سازی می پردازیم. انسان ها با پیشرفت خود نیازهای جدید و متنوعی را کشف می کنند. در ساخت و ساز ساختمان به ابزارهای مختلفی برای افزایش استحکام و مقاومت نیاز دارید که یکی از مهمترین نقش ها مربوط به میلگرد می باشد. برای اینکه سازه شما استحکام بالایی داشته باشد، لازم است از میلگرد استفاده کنید. در این مقاله به دلایل استفاده از میلگرد در ساخت و ساز می پردازیم.

استفاده ازمیلگرد در ساختمان سازی

اگر به سازه هایی که از میلگرد در ساختمان سازی توجه کرده باشید متوجه میشوید که مقاومت فشاری بتن زیاد است و برای خرد کردن بتن به نیروی زیادی نیاز است. این در حالی است که سازه ای با این سطح از مقاومت فشاری، مقاومت کششی و پیچشی نسبتا ضعیف است. برای این منظور از میلگرد آجدار در سازه های بتنی برای افزایش مقاومت کششی و پیچشی بتن استفاده می شود.
میلگرد ترانس یکی از پرکاربردترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی می باشد که به دلیل تنوع زیاد در اندازه، ابعاد و شکل در پروژه های صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر می خواهید بدانید روش محاسبه ی وزن آهن آلات چگونه است اینجا کلیک کنید


انواع میلگرد از نظر جنسیت

انواع میلگرد

میلگردها به طور کلی به دو دسته میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم می شوند. از انواع میلگرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میلگرد اروپایی (کربن، منگنز، سیلیکون، آلیاژ و غیره)

فولاد کربن (میله پایه “سیاه”)

گالوانیزه

روکش اپوکسی

فایبرگلاس پلیمری و ضد زنگ
میلگرد اروپایی


ویژگی مهم میلگرد اروپایی مواد آن است که عمدتاً از منگنز ساخته شده است. میلگرد اروپایی به دلیل ویژگی های خمشی مقاوم ترین نوع میلگرد است. یکی دیگر از ویژگی های این محصول آسان بودن کار با آن است. به طور کلی این میلگرد برای استفاده در مناطق زلزله خیز و یا پروژه هایی که نیاز به سازه یکپارچه دارند توصیه نمی شود.


میلگرد با فولاد فول کربن


رایج ترین نوع میلگرد، میلگرد «مشکی» است که در هر نوع و مقیاسی از پروژه به جز موارد استثنایی مورد استفاده قرار می گیرد. بزرگترین ضعف میلگرد مشکی این است که به سرعت فرسوده می شود. اگر این فرسایش زیاد باشد باعث شکستگی بتن اطراف می شود. برای شرایطی که میلگرد ممکن است در معرض رطوبت و اشباع آب باشد
گزینه های بهتری نسبت به میلگرد سیاه وجود دارد. اما می توان نتیجه گرفت که بهترین نوع میلگرد موجود از نظر مقاومت و استحکام کششی میلگرد سیاه می باشد.

میلگرد با روکش اپوکسی


میلگرد با روکش اپوکسی در واقع میلگرد مشکی با روکش اپوکسی می باشد. این میلگرد دارای مقاومت نسبی مشابهی است. اما در برابر خوردگی مقاومت بیشتری دارد. با این حال، پوشش اپوکسی بسیار ظریف است. هر چه آسیب بیشتر به پوشش وارد شود، مقاومت در برابر خوردگی کمتری نشان می دهد.


میلگرد گالوانیزه


اگر بخواهیم میلگرد اپوکسی و گالوانیزه را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که میلگرد گالوانیزه چهل برابر مقاومت در برابر خوردگی بیشتر از میلگرد سیاه است.
شاید به همین دلیل، آنها گران تر از میله های opex هستند. از آنجایی که این نوع میلگردها آسیب پذیری کمتری دارند، بنابراین ارزش بیشتری نسبت به میلگردهای اپوکسی دارند.
میلگرد ساخته شده از پلیمر تقویت شده با الیاف (GFRP)
میلگرد FRP محصولی کامپوزیتی است که به جای میلگردهای فولادی استفاده می شود و از آسیب های ناشی از خوردگی میلگرد در محیط های خورنده و اسیدی به میزان قابل توجهی جلوگیری می کند. استفاده از میلگرد FRP در مکان هایی که مشکل مجاورت با میدان های الکتریکی و مغناطیسی وجود ندارد بهترین انتخاب برای تقویت بتن می باشد. این محصول به دلیل مقاومت عالی در برابر سولفات ها و کلریدها و همچنین مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی کاربرد فراوانی دارد.
میلگرد FRP را می توان برای طراحی و ساخت ساختمان های جدید استفاده کرد. این مواد با خواصی که دارند باعث کاهش قطر و افزایش فاصله بین میلگردها در سازه های بتن مسلح اعم از دال، تونل، پی و … می شوند و در نتیجه در برابر ارتعاشات ناشی از زلزله یا تجهیزات صنعتی مقاومتی ندارند.

میلگرد فولادی ضد زنگ

میلگرد استنلس استیل بهترین نوع میلگرد قابل استفاده برای اکثر پروژه های موجود و گران ترین میلگرد موجود در بازار می باشد. قیمت این نوع میلگرد حدود هشت برابر میلگرد اپوکسی است. با این حال، استفاده از فولاد ضد زنگ در همه موارد به جز موارد خاص گران است.
اما برای کسانی که دلیلی برای استفاده از آن دارند، میلگرد استیل ضد زنگ 1500 برابر بیشتر از میلگرد سیاه در برابر خوردگی مقاوم است. میلگرد استنلس استیل در شبکه‌ها و آرماتورها و تکیه‌گاه‌ها و حتی لوازم تزیینی مانند کارگاه‌های فرفورژه کاربرد دارد و بیشترین کاربرد آن در صنعت راه و ساختمان برای جبران مقاومت کششی بتن است.

میلگردها انواع مختلفی دارند که با توجه به خواص و کاربردشان مورد استفاده قرار می گیرند اما بیشترین میلگردهایی که در صنعت بتن مورد استفاده قرار می گیرند فولاد معمولی است که در ایران به شرح زیر طبقه بندی، تولید و مصرف می شود. البته این طبقه بندی بر اساس استاندارد روسی است که در ایران رایج است.


تقویت کننده میلگرد

تقویت کننده میلگرد

میلگردهای آرماتور حاصل شمش های فولادی نورد گرم هستند که به دلیل ویژگی های فنی خاص برای افزایش مقاومت در برابر انواع نیروهای کششی مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین ویژگی این نوع میلگرد مقاومت کششی بالای آن است. میله تقویت کننده تا 180 درجه خم می شود و به راحتی در قسمت های مختلف سازه ها استفاده می شود.

تا اینجا به معرفی انواع میلگرد پرداختیم، اما بد نیست نگاهی به تاریخچه آن داشته باشیم و از کاربردهای آن بگوییم.


تاریخچه تشکیل میلگرد

برای اولین بار شخصی به نام جوزف لوئیس به این نتیجه رسید که برای محافظت بیشتر و بهتر ساختمان ها در برابر فشارهای زلزله باید از میلگرد در بتن استفاده کرد. این موضوع به حدود 220 سال پیش برمی گردد!! اختراعی که می توان گفت تاکنون جان هزاران نفر را نجات داده و باید آن را یک کشف بزرگ دانست!

در ابتدا استانداردهای مناسبی برای ساخت این میله های فولادی وجود نداشت. تا سال 1878، اولین سیستم تولید استاندارد توسط تادئوس هیات به رسمیت شناخته شد.
این روند تا سال 1950-1900 ادامه یافت تا اینکه به یکی از ابزارهای اصلی مقاوم سازی ساختمان ها در آمریکا تبدیل شد.


کاربردهای میلگرد کجاست؟


امروزه در بسیاری از جاها از میله های فولادی یا آرماتو استفاده می شود. پسندیدن:

ساختمان پل

ساخت برج ها و سدهای بلند

ساخت تیرچه بلوک و میرایی

علاوه بر تمام مواردی که تا کنون بیان کردیم، صرف استفاده از میله های فولادی در بتن، ایمنی و استحکام سازه ها را تضمین نمی کند! بلکه کیفیت اولین عامل در استفاده از این ابزار مهم ساختمانی است.

متأسفانه، برخی از تولید کنندگان هستند که قیمت دارند
ته میلگرد رو فدای کیفیت میکنن!!! میلگردهای چینی شکننده یا ارزان باعث می شوند که کیفیت انعطاف میلگردها در بتن به درستی عمل نکند و خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.
افزایش عمر ساختمان با انتخاب میلگرد با کیفیت مناسب
اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که شاهد کمترین آسیب فیزیکی ناشی از تخریب ساختمان ها در مناطق زلزله خیز باشیم!
همانطور که تا حدودی اشاره کردیم انواع مختلفی از این میله های فولادی وجود دارد که با توجه به مواد اولیه در ساخت آنها و میزان حرارتی که در کوره تحمل می کنند متفاوت است که باعث دوام و طول عمر آنها می شود به عنوان مثال در The مناطق معتدل و مرطوب با مناطق واقع بر روی گسل زلزله متفاوت است.
به عنوان مثال در مناطق زلزله خیز انتظار داریم این میلگردها باربر و کشش بیشتری داشته باشند یا در برابر رطوبت کمتر دچار پوسیدگی و خوردگی شوند. همه اینها دلایلی است که باعث افزایش عمر یک ساختمان می شود.

نتیجه و جمع بندی

علاوه بر مواردی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، ستون های بتنی پیش ساخته نیز وجود دارند که توسط میلگرد تقویت می شوند. این بیشتر در پروژه های بتنی مسطح استفاده می شود.
فراموش نکنید که استفاده از این میله های فولادی برای ایمنی بیشتر است. بنابراین نباید در کیفیت و نحوه استفاده از آنها کوتاهی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *