بلاگ

تیر آهن چگونه تهیه می‌شود؟

تیر آهن چگونه تهیه می‌شود؟ امروز در سایت شرکت وستا آهن اسپادانا در مورد اینکه تیرآهن چگونه تولید می شود و در مقاله قبلی در مورد اینکه چرا از میلگرد در ساختمانی سازی استفاده می کنیم صحبت کردیم، اما در مورد اینکه چگونه تیرآهن تولید می شود، باید بگوییم: تیرآهن، پروفیلی است که نقش عمده آن تحمل تنش‌های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی است و اکثر استفاده آن در حوزه ساخت ساز (آپارتمان سازی، ساختمان سازی ، ویلا سازی) است. در فرآیند تولید این محصول از نورد گرم استفاده می‌کنند و اغلب برخی مراحل متفاوت در تولید معمولی و هاش آن وجود دارد.
تیرآهن از نوع فولادی که کاربرد زیادی در ساختمان‌ها دارد بر اساس نسبت بال و عرض‌ها در گروه‌های متنوعی قرار می‌گیرد، امروز ابتدا معرفی کوچکی از این محصول داریم سپس انواع آن را بررسی کنیم.
تیرآهن به عنوان یک سازه فلزی پراستفاده در حوزه ساختمان سازی در انواع مختلف بسته به وظایف و نقشی که دارد استفاده می‌شود و انواع آن شامل تیرآهن IPE ‌،INP ،IPB و لانه زنبوری است.
تیرآهن یک پروفیل شناخته شده با سطح مقطعی به شکل I و H است که از آلیاژهای مختلف فولادی ساخته شده؛ از این محصول به طور عمده در ساخت ساز ساختمان استفاده می‌شود؛ به طوری که ساختمان‌های اسکلت فلزی بدون این پروفیل وجود خارجی نخواهند داشت. نقش اصلی این نوع از پروفیل در سازه‌ها، تحمل و انتقال بار وارده بر ساختمان است، همچنین از آن در طراحی ستون، خرپا و تیرها به عنوان بهترین گزینه استفاده می‌کنند. این پروفیل از دو بخش بال و جان تشکیل شده است، بخش اصلی و میانی تیرآهن را جان و به لبه‌ها و کناره‌های آن بال می‌گویند. حجم بالا استفاده از این محصول باعث شده، قیمت تیرآهن یکی از عوامل تعیین‌کننده در قیمت تمام شده ساختمان باشد.

چگونه تیرآهن تولید می شود؟

به طور کلی تیرهای فولادی را می توان با توجه به فرآیند ساخت به چهار دسته تقسیم کرد:

1. تیر آهن های نورد

2. تیرهای اکسترود شده

3. تیرهای جوش داده شده

4. تیرهای پرچ شده

از فرآیند جوشکاری می توان برای تولید تیرآهنی استفاده کرد، بدین صورت که ابتدا ورق ها را به اندازه های خاص برش داده و سپس آنها را با استفاده از ابزارهای جوشکاری صنعتی به یکدیگر جوش داد. تیرها را می توان با پرچ نیز ساخت. برای این کار ابتدا ورق برش خورده را سوراخ می کنند و سپس این قسمت ها را به هم می پرچ می کنند. اما روش ساخت شانه عسل کمی متفاوت است که در قسمت بعدی بیشتر با آن آشنا خواهیم شد. در تولید تیر، دو روش اول شامل حرارت دادن ماده خام (تا 1100 درجه سانتیگراد) و انتقال آن به غلتک های بزرگ توسط جک های هیدرولیک می باشد. پولیش داده و به شکل دلخواه درآورید. به این بخش مرحله نورد تیر می گویند. پس از اینکه تیرها به شکل دلخواه در آمدند، سطح آنها صاف و صیقلی شده و در نهایت به طول استاندارد بریده می شوند.

چگونه تیر آهن لانه زنبوری تولید و برش دهیم؟

مهندسان فولاد در سال های اخیر سعی در معرفی مقاطع با وزن سبک تر و کارایی بالاتر داشته اند. یکی از این محصولات تیر لانه زنبوری بود که با سوراخ کردن تیر معمولی ایجاد می شد. همچنین می توان طرح سوراخ ها را مستقیماً روی تیر با استفاده از دستگاه های برش مخصوص ایجاد کرد. اما در ایران برای ساخت تیرهای لانه زنبوری، برش خطی با نقش و نگار معین که تناوب مشخصی دارد، روی تیرآهن زده می شود. سپس تیر در امتداد این خط به دو نیم می شود و این دو قسمت تیر با اختلاف پریود در مقابل هم قرار می گیرند. به این ترتیب می توانیم با ثابت نگه داشتن وزن تیر، عرض آن را افزایش دهیم. در نتیجه این محصول از استحکام، مقاومت خمشی، مقاومت اینرسی و انعطاف پذیری بالاتری نسبت به تیرهای فولادی معمولی برخوردار است. فرآیند اندازه گیری تیراهن فرآیند سایزبندی تیراهن یکی از مهمترین مراحل تولید می باشد. در هر خط تولیدی باید ابعاد چادر مانند عرض، ضخامت و ارتفاع بال ها از ابتدا مشخص باشد. جان قسمت میانی تیر و بالها دو لبه موازی تیر هستند. تیرها اغلب در اندازه های 30، 27، 4، 22، 20، 18، 16، 14، 12، 10 ساخته می شوند. هرچه این ابعاد دقیق تر باشد، محصول نهایی بهتر خواهد بود و بر قیمت تیرآهن تأثیر می گذارد. در نهایت محصول باید به طول دلخواه بریده شود. انواع فرآیندهای جت برش بر اساس استانداردهای تولید تیراهان، برنول و کوپال از روش های برش این محصول استفاده می شود: روش گرمایش برنولی در این روش دستگاه برنول با استفاده از گاز اکسیژن و استیلن شعله بنفش تولید می کند که می تواند پرتو آهن را قطع کند. روش کوپال در روش کوپال از کاتر برای ایجاد برش استفاده می شود. این برش به برش گیوتین نیز معروف است

فرآیند اندازه گیری تیراهن


فرآیند سایزبندی تیراهن یکی از مهمترین مراحل تولید می باشد. در هر خط تولیدی باید ابعاد چادر مانند عرض، ضخامت و ارتفاع بال ها از ابتدا مشخص باشد. جان قسمت میانی تیر و بالها دو لبه موازی تیر هستند. تیرها اغلب در اندازه های 30، 27، 4، 22، 20، 18، 16، 14، 12، 10 ساخته می شوند. هرچه این ابعاد دقیق تر باشد، محصول نهایی بهتر خواهد بود و بر قیمت تیرآهن تأثیر می گذارد. در نهایت محصول باید به طول دلخواه بریده شود.
انواع فرآیندهای جت برش
بر اساس استانداردهای تولید تیراهان، برنول و کوپال از روش های برش این محصول استفاده می شود:

روش گرمایش برنولی
در این روش دستگاه برنول با استفاده از گاز اکسیژن و استیلن شعله بنفش تولید می کند که می تواند پرتو آهن را قطع کند.

روش کوپال
در روش کوپال از کاتر برای ایجاد برش استفاده می شود. این برش به برش گیوتین نیز معروف است


کنترل پرتو و سطح بسته بندی


زمانی که تیرهای فولادی برای اولین بار در قرن نوزدهم در انگلستان معرفی شدند، به دلیل هزینه بالای تولید مورد استقبال قرار نگرفت و سالها بعد با پیشرفت در روش ساخت تیرآهن، استفاده از این مقطع فولادی رایج شد. قیمت آهن به خودی خود بالاست و در ساخت تیرهن و سایر پروفیل های فولادی باید از رویه هایی استفاده کرد تا قیمت نهایی آنها مقرون به صرفه باشد. به همین دلیل در سال های اخیر روش های مختلفی برای ساخت تیرآهن فولادی معرفی شده است. البته ساخت تیرهان با هر یک از این روش ها می تواند خواص ویژه ای به محصول نهایی بدهد. بنابراین شما به عنوان یک مصرف کننده باید با روش های مختلف ساخت تیرآهن مورد نظر خود آشنا باشید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

۲ نظر در “تیر آهن چگونه تهیه می‌شود؟

  1. Juliat گفت:

    I offer mutually beneficial cooperation http://fertus.shop/info/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *